Blog Kadrowy
Czy regulamin pracy i regulamin ZFŚS wymaga uzgodnienia z organizacją związkową?
Zgodnie z art. 104(2) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.) regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca.
Z powyższego przepisu wynika, że uzgodnienia prowadzone są w „ustalonym przez strony terminie”. Oznacza to, że w pierwszej kolejności gdyby pracodawca samodzielnie chciał wprowadzić regulamin pracy po pewnym czasie, to najpierw musiałby ustalić termin końcowy uzgodnień. W praktyce związki zawodowe nie zgadzają się na uzgodnienie terminu końcowego negocjacji regulaminu pracy. Jedynie uzgodnienie terminu np. 30 dni od dnia przekazania regulaminu, pozwala na samodzielne decyzje pracodawcy po tym terminie. Zatem nie ma możliwości wydania regulaminu pracy bez zgody związku zawodowego gdy termin uzgodnień nie został określony wspólnie przez strony. Tak samo wprowadzenie bądź zmiany regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wymagają uzgodnień ze związkiem zawodowym do skutku czyli do wyrażenia zgody. W powyższych sytuacjach zgoda związku zawodowego ma charakter stanowczy (wiążący).